سفارش تبلیغ
صبا ویژن
سفارش تبلیغ
صبا ویژن
خود کفایی ایران در تولید بنزین سوپر

جام جم آنلاین نوشت: طرح توسعه فاز دو پالایشگاه امام خمینی شازند اراک روز چهارشنبه با حضور رییس‌جمهور افتتاح شد.
با بهره‌برداری از این واحد به ظرفیت تولید روزانه سه میلیون لیتر بنزین سوپر در کشور افزوده می‌شود و کشور را از واردات بنزین سوپر با استاندارد یورو پنج بی‌نیاز می‌کند.
با راه‌اندازی واحد بنزین‌سازی پالایشگاه امام خمینی اراک که شامل دو قسمت تصفیه هیدروژنی نفت و اکتانایزه است، بنزین سوپر با عدد اکتان 100 در کشور به میزان سه میلیون لیتر تولید می‌شود.
این نوع بنزین (سوپر با اکتان 100)‌ برای عمل تخلیط با بنزین تولیدی در سایر پالایشگاه‌های کشور تولید خواهد شد که پیش از این بخشی از بنزین از نوع یادشده از خارج وارد شد.
با بهره‌برداری از واحد جدید پالایشگاه امام خمینی، ظرفیت پالایشی از 170 هزار بشکه در روز به 250 هزار بشکه می‌رسد که در ازای آن تولید نفت کوره از این پالایشگاه کاهش می‌یابد.
خوراک این واحد پالایشی نیز تغییر خواهد کرد. این واحد پیش از این خوراک خود را از نفت خام اهواز ـ‌ آسماری دریافت می‌کرد که به دلیل تغییر در ساختار فنی و تولید خوراک آن به مخلوط 55 درصد نفت اهواز و 45 درصد نفت سنگین از حوزه‌های دزفول شمالی خواهد رسید. مهم‌ترین هدف این طرح، کاهش انتشار مواد آلاینده محیط‌زیست است.
محمود احمدی‌نژاد، رییس‌جمهور در مراسم بهره‌برداری از این واحد پالایشی بر ضرورت کاهش مدت زمان اجرای پروژه‌های پالایشگاهی به عنوان اولویت نخست کشور در بخش نفت تاکید کرد.
وی با اشاره به این‌که نفت یکی از سرمایه‌های بزرگ مردم ایران است و باید با برنامه‌ریزی دقیق و کار کارشناسی دنبال شود، گفت: باید به دنبال ارزش افزوده بیشتر از نفت باشیم و تولید فرآورده‌های نفتی در راستای کسب ارزش افزوده از نفت است.
رییس‌جمهور افزود: اقدامات خوب و قابل قبولی در بخش تولید بنزین و نفت و گاز صورت گرفته که کاهش مصرف 15 میلیون لیتری بنزین از سال 85 تاکنون گویای این مهم است.
احمدی‌نژاد با اشاره به این‌که تولید بنزین امروز معادل مصرف کشور است،خاطرنشان کرد: برخلاف افزایش دوبرابری ناوگان حمل و نقل کشور از سال 75 تاکنون مصرف بنزین در سال جاری کاهش چشمگیری داشته است.
وی تاکید کرد: عدم صادرات نفت خام گام بعدی در راستای کسب ارزش افزوده در بخش نفت است که باید با ایجاد حداکثر ظرفیت برای پالایش و پخش نفت در کشور گام اساسی برداشته شود.
احمدی‌نژاد همچنین با تاکید بر ضرورت حضور مهندسان نفت در بازارهای جهانی گفت: کشور ما باید بزودی صادرکننده خدمات فنی و مهندسی نفت از ایران به دنیا باشد.
وی افزود: ما باید به سمتی حرکت کنیم که همه ظرفیت‌های کشور فعال شود؛ زیرا این باور در صنعتگران داخلی ما ایجاد شده که می‌توانیم بسرعت به قدرت اول دنیا تبدیل شویم.
با راه‌اندازی فاز دو پالایشگاه اراک، تولید روزانه بنزین این پالایشگاه به 5/8 میلیون لیتر در روز می‌رسد که کشور را از نظر واردات بنزین سوپر با عدد اکتان 100 بی‌نیاز می‌کند.
ایران در چند سال اخیر با توجه به سهمیه‌بندی بنزین و اجرای هدفمندی یارانه‌ها توانست مصرف بنزین را مدیریت کند.
در حال حاضر روزانه 60 میلیون لیتر بنزین تولید می‌شود و میانگین مصرف نیز در همین حدود است.پیش‌بینی می‌شود با بهره‌برداری از تعداد دیگری از واحدهای تولید بنزین تا اوایل سال 91 ظرفیت صادراتی ایران در زمینه بنزین نیز افزایش یابد.(مهر)


+ نوشته شـــده در چهارشنبه 90/8/25ساعــت 11:14 عصر تــوسط آخرین سرباز(فرمانده گروهان) | نظر