سفارش تبلیغ
صبا ویژن
سفارش تبلیغ
صبا ویژن
کاهش روبط ایران-انگلیس با 2 فوریت کلید خورد

طرح 2فوریتی کاهش روبط ایران با انگلیس در مجلس تهیه شده و به امضای 20 نماینده مجلس هم رسیده است.

این نماینده مجلس که خواست نامش فاش نشود به خبرنگار جهان گفت: این طرح در حاشیه جلسه علنی روز سه شنبه مجلس تهیه شده و قید 2 فوریت هم دارد.

وی که از اعضای کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس است، تصریح کرد: در این طرح خواسته شده که به دلیل سیاست های خصمانه انگلیس علیه ایران، جمهوری اسلامی ایران کلیه روابط سیاسی، اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی خود را به این کشور کاهش دهد.

وی در پاسخ به این سوال که آیا این طرح در جلسه فردا چهارشنبه مجلس مطرح خواهد شد، گفت: این طرح بزودی در دستور کار مجلس قرار خواهد گرفت.

این عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس گفت: قطعا امضای این طرح افزایش خواهد یافت و طراحان تصمیم دارند تا در جلسه روز چهارشنبه امضاهای بیشتری برای آن جمع کنند.

وی افزود: بسیاری از نمایندگان شاخص مجلس و از جمله اعضای کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس و هیئت رئیسه آن این طرح را امضا کردند.

در سالهای گذشته زمزمه کاهش و حتی قطع رابطه با دولت انگلیس در مجلس شنیده می شد.

نمایندگان مجلس شورای اسلامی در تاریخ 23 دی‌ماه سال 1388 یک فوریت طرح طرح الزام دولت جمهوری اسلامی ایران به قطع رابطه کامل سیاسی با دولت انگلستان را در دستور کار خود داشتند که در آن روز فوریت این طرح به تصویب نمایندگان رسیده و بررسی مواد آن در دستور کار قرار گرفت اما پس از آغاز بررسی‌ها، با نظر رئیس مجلس طرح مذکور برای بررسی بیشتر به کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی ارسال شد.

کمیسیون امنیت ملی نیز در گام‌های اولیه به بررسی حوزه‌های کاهش و قطع کامل رابطه با دولت بریتانیا پرداخت؛ این کمیسیون در جلسات اولیه بررسی، طرح مذکور را از قطع کامل روابط به کاهش روابط تغییر داد، اما با این وجود، گذشت زمان این طرح را به جمع طرح‌های مسکوت مانده فرستاد.

بر اساس ماده واحده طرح الزام دولت جمهوری اسلامی ایران به قطع رابطه کامل سیاسی با دولت انگلستان، دولت موظف بود از تاریخ تصویب این قانون کلیه روابط سیاسی خود با دولت انگلستان را متوقف و به حالت تعلیق درآورد.

تبصره 1-دولت موظف بود هم زمان با توقف ارتباطات سیاسی، دعاوی خود مبنی بر ضرر و زیان‌های مادی و معنوی به ملت ایران در طول سالیان گذشته را در مجامع داخلی و بین‌المللی دنبال نموده و هر شش ماه از نتیجه اقدامات خود مجلس شورای اسلامی را مطلع کند.

تبصره 2- چنانچه دولت انگلستان از اقدامات خود علیه دولت و ملت ایران عذرخواهی رسمی و علنی نماید، برقراری ارتباط مجدد موکول به نظر مجلس شورای اسلامی است.


+ نوشته شـــده در سه شنبه 90/9/1ساعــت 8:9 عصر تــوسط آخرین سرباز(فرمانده گروهان) | نظر